tHE TrANsieNCE

the transience of existence, a precious gift~

Saturday, April 19, 2008

redha Allah


salam. um dah lame x bukak blog, apetah lagi update. entry sblm ni pun x ingat letak ape. just rase tbe2 nk update. rindu lah. hee

selalu bila kita wat keje, ade target. mcam2 lah. studi, utk markah best. g klas tafaqquh, utk tmbah ilmu. dgr tazkirah, utk iman increase. ajar org, spya ilmu yg dsampaikn dpt bg manfaat pd kta & org len. tegur org, spya org jd baik. buat da3wah, utk bentuk negara islam, bangkitkn smula khalifah. dan macam2 lah lagi ek..

tp hakikatnya apa yg kita target kebanyakannya hasil yg dperoleh smasa hidup. di dunia.

sedar atau tidak?

Rasulullah ketika menawarkn kpd sahabat, siapa yg sanggup berdakwah bersama baginda..
ade yg ckp wahai Muhammad, mcmana aku mahu brsama engkau sdangkn kau pun dhalau keluar oleh kaummu? nanti jka kmenangan sudah brpihak pd engkau, aku akan ikut bsamamu..
ada pula sahabat brtanya, apa yg kami dapat jika bersama engkau?

jawab baginda
aku menjanjikanmu syurga

lalu sahabat tanpa teragak2
meninggalkan segalanya
pergi berhijrah
berperang..

ketika itu Rasulullah tiada apa2
Rasulullah x mnjanjikn pangkat
mahupun harta
atau tanah..
hatta kemenangan sekalipun!

tetapi sahabat yg hati mereka padu dgn iman
terpengaruh dgn satu janji
bukannya di sini
ttp di akhirat nanti

Allah tidak menjanjikn kmenangan shingga berlakunya hijrah
kemenangan di dunia bukan cita2 para asSabiquun
tetapi hanya satu
iaitu MARDHATILLAH


"dan di antara manusia ada yang mengorbankan dirinya untuk mencari keredhaan Allah. dan Allah Maha Penyantun kepada hamba-hambaNya" 2:207


"sesungguhnya Allah membeli daripada orang2 mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga kpda mereka. mereka berperang di jalan Allah, sehingga mereka membunuh atau terbunuh...." 9:111


kenapa dtekankan mardhatillah.. krana syurga Allah bukan dicapai dgn amal. walaupun kemenangan dicapai dgn titik peluh kita.. sayyid Qutb menyatakan, ikhlas yg sebenar dlm berdakwah sehingga seseorang itu tidak mengharapkn kemenangan Islam d dunia.


jika kita tumpas sblum melihat Islam dijulang, jika kita mati di tangan toghut.. kita mati dlm kemenangan, jika Allah redha terhadap kita

wallahua3lam


6 Comments:

Blogger nik solihah mujahidah nik mhd nor said...

smuge kite same2 mendapat keredhaanNYA~

10:17 PM  
Blogger Islam Believer said...

ya. kadang2 kita terlupa tujuan hidup yang SATU. sentiasa SATU. selama-lamanya SATU.

Mardhatillah.

4:12 AM  
Blogger kher said...

update2....

9:03 AM  
Anonymous hani said...

kak jui. update

1:17 PM  
Blogger nusaybah said...

salam ziarah kak jui!!! iz pun nk tambah update2.. hehe.. ni jemput ke blog tuk kempen blogger seirbid sempena ramadhan yok!!!

p/s:tak jumpa shoutbox...

1:14 PM  
Blogger Mohamed Haniff Hanafy b Idris said...

jemput ke blog http://hamidians99-03.blogspot.com/

1:32 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home